- Jeg er ikke sikker på at vi utnytter alle muligheter fullt ut, sier Jarle Roth om det offentlige virkemiddelapparatet for næringslivet.
I løpet av 2015 har Eksportkreditt holdt en rekke møter med næringslivet rundt om i landet - sammen med Innovasjon Norge. Poenget er at der den ene ikke har noe på bidra med, kan den andre stille opp, og ved å møte bedriftene sammen kan slike muligheter fanges opp. Nylig har Eksportkreditt ansatt en person på deltid i Rio de Janeiro i Brasil, som resten av arbeidstiden jobber for Innovasjon Norge. Snart skal de to gjøre det samme i Houston i USA.
Uten et slikt samarbeid frykter Roth Norge gå glipp av muligheten til å hjelpe frem nye ideer og bedrifter som kan skape nye arbeidsplasser til erstatning fra de oljerelaterte jobben som forsvinner i oljenedturen. Virkemiddelapparatet er innrette på å hjelpe frem det som allerede eksisterer, Roth vil også løfte frem det som er nytt.
- Jeg tror det er klokt å ta omstilling på alvor. Vi må være lydhøre for hva som er best i fremtiden, sier han.
Slik eksportmarkedet har vært har det handlet mye om finansiering av de store prosjektene innen skip og olje. I et endret marked bruker Eksportkreditt stadig mer tid mot mindre og mellomstore bedrifter, og øker innsatsen der.
Det betyr delvis upløyd mark for selskapet og Roth vil prioritere ressurser nettopp for å identifisere nye satsinger, selv om de ikke er innenfor rammene der Eksportkreditt kan bidra.
Roth spør også om ikke virkemiddelapparatet bør øke innsatsen for å hjelpe frem mellomstore bedrifter. De har til sammen mange ansatte og et større potensiale til å øke antall abeidsplasser enn gründere og de minste bedriftene, mener han.
Han lovet ikke møtedeltagerne noen rask vei ut av nedturen, og spådde tvert i mot at vi neppe får tilbake maken til den langvarige oljeboomen vi har hatt. Spesielt for offshorrederiene blir det kritisk å refinansiere gjelden og komme seg gjennom dagens marked. De børsnoterte offshoreselskapene ble for ett år siden verdsatt til rundt 20 milliarder kroner på børsen, nå verdsettes de til rundt fire milliarder kroner på børsen, men har samtidig en gjeld på rundt 65 milliarder kroner.
Eksportkreditts muligheter til å hjelpe rederiene er avhengig av at også andre spiller på lag.
- Vi er positive til endringer som bedrer situasjonen for det enkelte rederi, men vi kan ikke gjøre noe ut over det garantistene går inn for, sier Roth.
Det vil Roth ikke kommenterer, ut over å peke på at Brasil er rammet to problemer samtidig, oljeprisfallet og korrupsjonsskandalen rundt det statlige oljeselskpet Petrobras. Korrupsjonsskandelen har skapt handlingslammelse på toppen av problemene med den lave oljeprisen.
På generelt grunnlag sier Roth dette om konsekvensen av oljeprisfallet:
- Jeg tror noen av våre garantister vil oppleve å ta tap.
I løpet av 2015 har Eksportkreditt holdt en rekke møter med næringslivet rundt om i landet - sammen med Innovasjon Norge. Poenget er at der den ene ikke har noe på bidra med, kan den andre stille opp, og ved å møte bedriftene sammen kan slike muligheter fanges opp. Nylig har Eksportkreditt ansatt en person på deltid i Rio de Janeiro i Brasil, som resten av arbeidstiden jobber for Innovasjon Norge. Snart skal de to gjøre det samme i Houston i USA.
Ulike oppgaver
Sammen med Enova, som finansierer energispare- og miljøtiltak, Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Innovasjons Norge utgjør Eksportkreditt et firkløver at statlige selskap som Roth vil skal samarbeide mye tettere enn i dag.Uten et slikt samarbeid frykter Roth Norge gå glipp av muligheten til å hjelpe frem nye ideer og bedrifter som kan skape nye arbeidsplasser til erstatning fra de oljerelaterte jobben som forsvinner i oljenedturen. Virkemiddelapparatet er innrette på å hjelpe frem det som allerede eksisterer, Roth vil også løfte frem det som er nytt.
- Jeg tror det er klokt å ta omstilling på alvor. Vi må være lydhøre for hva som er best i fremtiden, sier han.
Leter etter nye prosjekter
Eksportkreditt er et heleid statlig selskap under Nærings og Fiskeridepartementet for å finansiere kjøpere av norske kapitalvarer for eksport. Utlånene er garantert av GIEK samen med private finansinstitusjoner, I praksis betyr det at Eksportkreditt er tungt inne i finansieringen av en rekke av offshoreskipene som er bygget på norske verft de siste årene. Av samlede utlån på 75 milliarder kroner er rundt halvparten gitt til finansiering av konstruksjonsskip, plattformforsyningsskip og ankerhåndteringsfartøy, og rundt en tredjepart til rigger og boreskip.Slik eksportmarkedet har vært har det handlet mye om finansiering av de store prosjektene innen skip og olje. I et endret marked bruker Eksportkreditt stadig mer tid mot mindre og mellomstore bedrifter, og øker innsatsen der.
Det betyr delvis upløyd mark for selskapet og Roth vil prioritere ressurser nettopp for å identifisere nye satsinger, selv om de ikke er innenfor rammene der Eksportkreditt kan bidra.
Roth spør også om ikke virkemiddelapparatet bør øke innsatsen for å hjelpe frem mellomstore bedrifter. De har til sammen mange ansatte og et større potensiale til å øke antall abeidsplasser enn gründere og de minste bedriftene, mener han.
Tøffe tider
Onsdag kveld besøkte Roth hjembyen som foredragsholder på et fellesmøte mellom Ålesund Øst Rotaryklubb og Maritim forum Nordvest, med Eksportkreditts rolle og oljenedturen som tema.Han lovet ikke møtedeltagerne noen rask vei ut av nedturen, og spådde tvert i mot at vi neppe får tilbake maken til den langvarige oljeboomen vi har hatt. Spesielt for offshorrederiene blir det kritisk å refinansiere gjelden og komme seg gjennom dagens marked. De børsnoterte offshoreselskapene ble for ett år siden verdsatt til rundt 20 milliarder kroner på børsen, nå verdsettes de til rundt fire milliarder kroner på børsen, men har samtidig en gjeld på rundt 65 milliarder kroner.
Eksportkreditts muligheter til å hjelpe rederiene er avhengig av at også andre spiller på lag.
- Vi er positive til endringer som bedrer situasjonen for det enkelte rederi, men vi kan ikke gjøre noe ut over det garantistene går inn for, sier Roth.
Tap i Brasil
NETT NO har tidligere skrevet at GIEK, som har garantert for Eksportkreditt-lån til prosjekter i Brasil, risikerer store tap på Brasilsatsingen.Det vil Roth ikke kommenterer, ut over å peke på at Brasil er rammet to problemer samtidig, oljeprisfallet og korrupsjonsskandalen rundt det statlige oljeselskpet Petrobras. Korrupsjonsskandelen har skapt handlingslammelse på toppen av problemene med den lave oljeprisen.
På generelt grunnlag sier Roth dette om konsekvensen av oljeprisfallet:
- Jeg tror noen av våre garantister vil oppleve å ta tap.
Vi er positive til endringer som bedrer situasjonen for det enkelte rederi, men vi kan ikke gjøre noe ut over det garantistene går inn for
Publisert: 12.11.2015 10:59
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:49






