E handel utfordrer tradisjonelle bedrifter
ÅLESUND: Acando holdt innlegg om e-handel under et frokostmøte i regi av Næringsforeningen og I & M Kommunikasjon tidligere denne uka. Her Martin Midtlien (til h.), rådgiver eCommerce og Øyvind Tørlen, leder for Ålesund-kontoret, begge fra Acando. 
Nytt

E-handel utfordrer tradisjonelle bedrifter

E-handel vokser kraftig og endrer bransjer og forretningsmodeller. Nå gjelder det å ikke sove i timen. 

Kristin Vidhammer
17.11.2017
E-handel vokser kraftig i Norge. Fra 2013 til i år er e-handelen i B2C-markedet (business to consumer) anslått å ha vokst fra 60 milliarder kroner til over 100 milliarder kroner, en vekst på 74 prosent. Bare i løpet av det siste året er veksten på 15 milliarder kroner. Og e-handel i B2B-markedet (bedrift til bedrift) øker med en enda høyere hastighet.
Dette betyr også at eksisterende forretninger blir angrepet av nye aktører.
- Det vil skje alle, men ikke til samme tid. Når skjer det i din bransje? Hvem er de nye?, sier Martin Midtlien, rådgiver eCommerce i Acando.
Globalisering, ny teknologi og nye vaner blant yngre mennesker, vil endre mange bransjer. Eksisterende bransjer opplever marginpress, nye aktører kommer til - gjerne fra uventet hold - og nye produkt og tjenester utfordrer tradisjonelle aktører.
- Mange henger litt igjen i den gamle verden. For å sette det på spissen; er dere mest opptatt av hårsveisen til uteselgeren eller hvordan dere møter kunden i digitale kanaler?, spør Midtlien.

Tradisjonelle forretningsmodeller blir angrepet

Det skjer en disrupsjon i bransjer, der eksisterende bedrifter nå blir angrepet av nye aktører med nye forretningsmodeller, ofte basert på ny teknologi.
Les også:
Man ser at tradisjonelle verdikjeder - fra produsent, til grossist, detaljist og sluttkunde - endres og brytes ned. Både detaljist- og grossistleddet blir utfordret og mister makt ved at produsenter i stedet selger direkte til sluttkunde eksempelvis. Man ser også at grossister kan hoppe over detaljistleddet og selge direkte til sluttkunder.
I tillegg kommer det nye aktører fra utsiden av den tradisjonelle verdikjeden, som selger direkte til kundene. Også sluttkundene finner nye samarbeidsløsninger, som gjennom Airbnb og Nabobil.no for eksempel.
- Tradisjonelle bedrifter må ta de teknologiske endringene og e-handel på alvor og forstå hvor hardt dette slår i egen organisasjon. Dette stiller krav til endringer i strategi og forretningsmodell, holdninger, tjenester, it-systemer og organisasjonsstruktur. De kan lett bli utfordret av nye, lettbente aktører, understreker Midtlien.

Verdiskapende E-handel

Midtlien understreker at det ikke er begrenset til nettbutikk når man snakker om e-handel, men at dette omfatter alle former for automatisering av handelsprosessene fra behov oppstår til konsumert.
- E-handel er effektivisering både i innkjøps-, salgs-, leveranse-, produksjon og markedsføringsprosesser, sier han.
Man må ta utgangspunkt i kundeverdi og kundeopplevelse når man skal bygge opp løsninger for e-handel som er verdiskapende for kundene. Og fordelene ved e-handel er mange.
- E-handel kan gi økt salg i nye segmenter. I tillegg er bruk av digitale salgskanaler merkevarebyggende. Salg på nett i tillegg til andre elektroniske og fysiske kanaler, øker også kundelojaliteten, sier han.

Tillit og hastighet avgjørende

Tillit er helt sentralt for å lykkes med e-handel, og også hastighet i forhold til leveranser er noe av det som blir svært viktig framover.
- Vi tror også "melkemannramper" vil komme tilbake - dvs. pickup-points for mottak og retur av bestilte varer.
Acando arbeider nå på et prosjekt med selvkjørende busser for utleveranse av varer for eksempel.
Se mer om prosjektet på NRK

Internet of Things utvikles veldig raskt

Den fjerde industrielle revolusjon, også kalt Industri 4.0, er i gang for fullt. Her vil produkter i større grad enn tidligere være koblet på internett via sensorer. Dette kalles gjerne Internet of Things (IoT).
Mulighetene innen IoT vil ta tradisjonell e-handel videre. Blant annet kan sensorteknologi og kunstig intelligens bidra til betydelig tidsbesparelse for både kunder og leverandører.
- Eksempelvis kan man tenke seg at en bil vil kunne bestille verkstedtime og reservedeler selv når det er behov for det. Eller at smarte kjøleskap selv "skriver handlelisten" når det går tomt for matvarer. Utviklingen innenfor sensorteknologi koblet til nett går utrolig raskt.
Han tror at vinnerne framover er de som forstår når man skal putte på mennesker og tilføre menneskelig verdi og når man skal tilføre digitale løsninger.
- Det er viktig å finne denne balansen og la det gå hånd i hånd. Men man jobber mot et bevegelig mål fordi teknologi og markeder endrer seg hele tiden, derfor er e-handel ikke et prosjekt, men en kontinuerlig utviklingsprosess som bør defineres, påpeker Midtlien.

Ålesund-kontoret styrker satsingen på Industri 4.0

Øyvind Tørlen , avdelingsleder for Ålesund-kontoret til Acando, sier de nå vil satse sterkere på digitalisering og Industri 4.0 framover.
- For industribedriftene på Sunnmøre handler det om å utnytte mulighetene som kommer med ny teknologi. Et eksempel er sensorteknologi der man samler inn store mengder data, og i kombinasjon med andre relevante datakilder analyserer og utnytter disse. Acando har utviklet en kraftig plattform i skyen, basert på Microsoft Azure, og har i tillegg et eget «laboratorium» med roboter og sensorer der vi inviterer kunder til å komme og utforske egne scenarier, sier Tørlen.
De er nå seks personer på Ålesund-kontoret, men han regner med å øke til ca. 10 personer på relativt kort tid.
Acando driver innen både strategirådgivning og helt ned til implementering og utvikling av it-systemer.
Globalisering, ny teknologi og nye vaner blant yngre mennesker, vil endre mange bransjer

Publisert: 17.11.2017 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:16