Driw jakter flere folk
ÅLESUND: Daglig leder Cathrin A. Ødegård og gründer Per Egil Røshol i Driw holder løftene om vekst og produktutvikling. De tilrettelegger for sine handels- og retailkunder å kombinere tradisjonell kjededistribusjon til butikk med netthandelslogistikk. Dermed kan handelsbedrifter komme raskere på banen i forhold til å ta markedsandeler på nett. 
Nytt

Driw jakter flere folk

Driw fortsetter sin kraftige satsing og bemanner opp med enda flere folk. Fikk over 500 søkere på 27 utlyste stillinger i fjor. 

Kristin Vidhammer
10.07.2018
Ålesund-selskapet Driw, som leverer logistikkløsninger for distributører i varehandelsbransjen, har hatt sterk vekst siste årene. Selskapet har flere større kunder innen norsk varehandel på kundelista.
- I fjor ansatte vi 21 nye medarbeidere. Så langt i år har vi ansatt åtte og vi planlegger iallefall åtte til. Til neste år er planen å ansette 11 nye medarbeidere, sier daglig leder Cathrin A. Ødegård.
Dermed er de så langt nærmere 70 medarbeidere.
- Med over 500 søkere i fjor fikk vi tak i mange dyktige ansatte. Det er vi veldig glad for. Vi er en kompetansebedrift og da er det veldig viktig å kunne tiltrekke seg flinke folk og være en attraktiv arbeidsplass, sier hun.

Innovatør innen netthandel-system

Driw satser blant annet tungt på utvikling av et nytt produkt - Trace. Det er handels- og retailbransjen som er Driws målgruppe og dette er et produkt som de skal kunne bruke til å skape sømløse handleopplevelser for sine sluttkunder igjen.
- Vi satser stort og investerer mye i utvikling av dette produktet. Vi har et logistikksystem som vil hjelpe dem med å realisere disse sømløse handleopplevelsene på tvers av nettbutikk og fysisk butikk, sier hun.
Netthandelen vokser sterkt og hva som skjer med fysiske butikker framover, vet man ikke.
- Nettopp derfor er det viktig å ha fleksible system som både kan støtte handleopplevelsen både i fysisk butikk og netthandel der veksten kommer.
De er nå på full fart inn i markedet med leveranser framover til både eksisterende og nye kunder.

Godt fornøyd med vekst og resultat i fjor

I fjor omsatte selskapet for 55 millioner kroner, mot 39 millioner kroner året før. Resultat før skatt ble 6 millioner kroner i fjor (se tabell).
I inneværende år budsjetterer de med i underkant av 70 millioner kroner.
- Vi er veldig fornøyd med veksten så langt og resultatet i fjor, gitt at vi gjør så store investeringer i produktutvikling. Vi har også fått god skattefunnstøtte til dette, noe vi er veldig glad for. Vi planlegger en ganske betydelig omsetningsvekst også i år, men der vi budsjetterer med et lite minusresultat på grunn av de store investeringene vi gjør.

Skal doble på mange områder

Det var i 2012 at de la en ny strategi og fem års plan og tok samtidig det nye navnet Driw. De het tidligere Data Pro as.
Visjonen er å bli en foretrukket leverandør av logistikksystemer for distributører i Norge.
- Vi er veldig bevisst på strategien vår, som går ut på at vi fram til utløpet av 2018 skal doble antall kunder, doble antall ansatte og doble omsetningen, sa Ødegård og gründer i si tid, Per Egil Røshol, ved årsskiftet 2015/2016.
Dermed ligger de godt foran disse målene nå.
Les også:

Opprinnelig fra H I Giørtz & Sønner

Opprinnelig stammer selskapet fra dagligvaregrossisten H I Giørtz & Sønner, og der et eget selskap ble etablert i 1982. Bakgrunnen var at kundene begynte å etterspørre H I Giørtz sin egen løsning.
De største aksjonærene er i H I Giørtz & Sønner og Per Egil Røshol med hhv 36,5 og 24,6 prosent. I tillegg er bl.a. Harald Leite Giørtz, Hans Joakim Giørtz, Paulus Roger Giørtz, Anne Sofi Storeide inne på eiersiden.

Publisert: 10.07.2018 13:49

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:23