Det hemmelige batteriprosjektet startet i en brannsikker container
BATTERISJEF: Torstein Sole-Gärtner, ansvarlig for batterifabrikken, ved siden av batterimodulen den produserer. 
Nytt

Det hemmelige batteriprosjektet startet i en brannsikker container

Nå er Siemens snart ferdige med 100-millionersfabrikken i Trondheim. – Herfra kan vi levere batterier til flere hundre skip i året.

Administrator
16.10.2018
Tre sugekopper tar tak i noe som ligner en 200 grams sjokoladeplate.
De sitter fast i en robotarm som løfter platen opp, før to blitzlys avfyres i rask rekkefølge. Robotarmen svinger kontrollert til venstre og legger platen pent på plass i et brett, før den gjentar operasjonen,
Vi er i Siemens’ splitter nye batterifabrikk, noen hundre meter fra Lerkendal stadion i Trondheim.
Det vi nettopp har vært vitne til er en av operasjonene i det som skal bli en helrobotisert produksjonslinje for skipsbatterier innen året er omme.
– Vi kan produsere batterier til flere hundre skip hvert år i denne fabrikken, sier Torstein Sole-Gärtner, som er ansvarlig for batterifrabrikken.

Lokale produsenter

Det som lignet på en sjokoladeplate er en battericelle fra LG Chem. På noen sekunder ble cellen spenningstestet, avfotografert og lagt klar til montering, helt uten menneskelig involvering.
Fra cellen pakkes ut til den er montert i en ferdig testet modul skal den ha vært innom ti roboter, pluss robottrallene som frakter delene fra stasjon til stasjon.
Sveising, testing av systemet for vannkjøling og kontroll skal gjennomføres før de ferdige kabinettene er klare til å monteres på skip.
En modul består av 28 celler, og kan levere 6,6 kWh strøm. Ett batteriskap består som oftest av ni slike moduler.
Litium-ion cellen er produsert i Asia, mens nesten alt det andre som brukes i produksjonen er laget i Norge. Robotene som utfører oppgavene kommer fra Intek på Raufoss. Batterimodulene og de fleste delene i dem lages lokalt i Trøndelag og andre deler av Norge.
– Vi bygger en fabrikk for fremtiden, og skal være klare til å snu oss fort når det kommer ny teknologi. Da er det en fordel å ha lokale leverandører, sier Sole-Gärtner, mens han geleider oss gjennom lokalene.

Kamp om fabrikken internt

I mai i fjor meldte selskapet at de ville investere 100 milioner i en helrobotisert batterifabrikk i Trondheim. Det er fortsatt noen oppgaver som må gjøres manuelt i fabrikken, men snart skal altså roboter ta seg av alle oppgavene.
Det var ikke gitt at Siemens sin fabrikk skulle havne mellom E6 og Nidelven.
I den ferske rapporten anslår de imidlertid at bare fem prosent av energiforbruket vil dekkes av batterier i 2050.
Konglomeratet har tilstedeværelse i 190 land og 370.000 ansatte verden over.
– Det har en strategisk verdi for oss å bygge dette i Norge. Det finnes en rekke land i verden som har kompetansen og lavere kostnader, men de fleste utfordringene i denne industrien ligger i skjæringspunktet mellom produkt, teknologi og produksjon. Der kommer vi godt ut, sier Sole-Gärtner.

Hemmelige containere

Det er ikke bare-bare å lage skipsbatterier. Driftssikkerheten må ivaretas gjennom flere hundre tusen ladesykluser. Det krever testing, testing og atter testing.
Et overbelastet batteri kan ta fyr eller avgi farlige gasser. Og det er der de brannsikre containerne kommer inn.
– Vi begynte i all hemmelighet for flere år siden, både i byggene her og rundt omkring i Europa. Vi har gjort masse destruktive tester, og holder på fremdeles, sier Sole-Gärtner.
Siemens i Trondheim. Foto: Gerhard Flaaten
Destruktiv test vil si at de utsetter batterisystemene for ekstreme overbelastninger til de feiler. Slik kan de forsikre seg om at de feiler på en sikker måte, uten å sette fartøyet i fare
– Vi tester for sjokk og vibrasjoner, termiske egenskaper og brann. Det er et veldig omfattende testprogram som skal til for å få den typegodkjenningen vi har fått nå.

Benyttet seg av konkurrenten

I slutten av september meldte selskapet at klasseselskapet DNV GL har godkjent det nye batteriet for bruk i skip og offshoreinstallasjoner. Det vil si at de som vil ha Siemens-batterier på skipene sine ikke trenger å få spesialtillatelse til det hver gang.
Selv om det er blitt brukt batterier på skip i flere titall år, er det først de siste årene det har tatt av. Startskuddet gikk med batterifergen Ampere, som ble levert i slutten av 2014.
Her var det Siemens som leverte det elektriske systemet, men den gang var deres egne batterier ikke klare.
Batteripakken på Ampere, som er på 1 MWh tilsammen, ble levert av den kanadiske batteriprodusenten Corvus, som Siemens nå konkurrerer med.

Seks produsenter i Norge

Corvus er verdens største leverandør av maritime batterier, og startet opp i 2009, ifølge Teknisk Ukeblad.
De etablerte seg i Norge for en tid tilbake, og i disse dager er de helt i sluttfasen med å bestemme seg for hvor i Bergensområdet de skal etablere sin egen batterifabrikk.
Rolls-Royce startet nylig sin egen produksjon, også de i Bergen.
Fra før har Grenland Energy (delvis Kongsberg-eid) og ZEM (som leverte batteriene til Vision of the fiords) produksjon her i landet.
Det har også PBES, som også har sin opprinnelse i Canada. De etablerte seg i Trondheim i 2017, ifølge .
– Her er mange leverandører. Hvorfor vil ikke Siemens bare fortsette å kjøpe ferdige batterier?
– Ved å gjøre dette selv får vi en grundigere teknisk forståelse, og kan optimalisere driften. Vi må virkelig forstå batterier, og den måten vi kan komme tettest på er ved å utvikle det selv, sier Sole-Gärtner.

Voksende marked

Det er både på helelektriske fartøy som ferger og såkalte hybridskip Siemens ser muligheter i markedet. Hybridskip har dieselgeneratorer som lager strøm som driver elektromotorer, som igjen er koblet til propeller og thrustere.
På skip som har variabelt driftsmønster, altså at det er stor variasjon i hvor mye energi disse fremdriftssystemene krever, gir et batteri drivstoffbesparelser ved at motorene kan gå med optimalt turtall hele tiden.
På de mest energihungrige oppgavene kobles batteriet inn, og gir jevnere drift. Spesielt offshoreskip har hatt stor nytte av slike systemer.
Men det er også flere og flere helelektriske skip. Innen 2022 vil vi ha minst 70 elektriske ferger her til lands. Og de store cruise-skipene begynner også å etterspørre batteri.
– Ikke bare morsomBatteripakkene på Color Hybrid skal stå i to rom akter på til sammen 180 kvadratmeter. Klikk på bildet for å lese saken. Illustrasjon: Color LineSole-Gärtner vil ikke ut med detaljene i ordreboken, men det er kjent at Siemens allerede har levert batterier til fire ferger. Når passasjerfergen Color Hybrid leveres, .En stor del av Fjord1 sitt nybyggsprogram har de også vunnet kontrakter på – 23 i tallet.Det utgjør en betydelig andel av de .DNV GL anslår at en tredjedel av alle verdens fartøy vil ha batteri om bord i 2050.Sole-Gärtner har ambisjoner om at en stor del av disse vil leveres fra Trondheim.– Vi vil ha en betydelig rolle her. Nå er det en boom i elfergemarkedet her til lands, men vi vil og vise resten av verden at dette ikke bare er en teknologi som er morsom, men også lønnsom.

Publisert: 16.10.2018 08:42

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:26