Bygges om til hybrid
OMBYGGING: Normand Supporter skal bygges om til hybrid.
Nytt

Bygges om til hybrid

Utslippene forventes å bli redusert med 15 til 20 prosent når SolstadFarstad-fartøyene Normand Server og Normand Supporter bygges om til hybridfartøy.

21.05.2018
- Vi er opptatt av å ta i bruk ny teknologi som gjør våre fartøy tryggere og mer effektive. Allerede har vi flere hybridbåter i flåten med svært gode erfaringer knyttet til driftsøkonomi, operasjon og sikkerhet. Med to nye hybridskip styrker vi driftseffektiviteten i vår flåte ytterligere, sier Tor Inge Dale, COO i SolstadFarstad, i en pressemelding.
Ifølge SolstadFarstad skal Normand Server og Normand Supporter bygges om i henhold til DNV GL Battery Power-notasjon, som innebærer at batteriløsningen er klassifisert som en erstatning av en dieselgenerator.

Klargjøres for landstrøm

Batterieffekten er på 560 kWh og begge skipene vil også klargjøres for plug-in hybridløsning (landstrøm). Utslippsreduksjonen som følge av ombyggingen beregnes til om lag 15 til 20 prosent.
- Oppnådd drivstoffreduksjon og utslipp avhenger av bruksområde og i en ren DP-operasjon kan det være opptil 30 prosent effektivitetsgevinst.
- Foruten gevinsten får vi gode tilbakemeldinger fra mannskapet om at fartøyene er enkle å operere, oversiktlige og trygge, sier Svein Erik Isaksen, Environmental Engineer i SolstadFarstad.
Batteripakken til de to fartøyene leveres av Westcon Power & Automation og ombyggingsarbeidet utføres av søsterselskapet Westcon Yards.
Ombyggingen av Normand Server og Nordman Supporter støttes av NOx-ordningen og er beregnet å ta om lag to uker.

Publisert: 21.05.2018 21:06

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:22