Bunnpris vil ha flere franchisetakere
BUNNPRIS: - Det er alltid endringer som skjer og vi vurderer hele tiden nye butikketableringer, sier regiondirektør Reidar Sandøy i Bunnpris Møre. Her fra Bunnpris i Spjelkavik. 
Nytt

Bunnpris vil ha flere franchisetakere

Bunnpris annonserer etter flere kjøpmenn på Sunnmøre.

Kristin Vidhammer
10.01.2018
Bunnpris Møre - som strekker seg fra Trøndelags-grensen i nord, Sognefjorden i sør og Lillehammer i øst - har 74 butikker og en omsetning på ca. 2 milliarder kroner.
- Dette har vi bygget opp siden 2005, sier regiondirektør Reidar Sandøy i Bunnpris Møre.
Opprinnelig var det Erik Berg og Stig Jacobsen i Molde som sammen med Lykke-familien i Trondheim etablerte Bunnpris Møre. Nå er imidlertid dagligvarekjeden heleid av Lykke-familien.

Sunnmøre viktig marked

Nå er de ute og annonserer etter flere kjøpmenn på Sunnmøre.
- Det er Romsdal, Nordmøre og Sunnmøre som er kjerneområdene våre og der Sunnmøre er et viktig hovedmarked. Vi ønsker hele tiden å knytte til oss dyktige franchisetakere. Det er alltid endringer som skjer og vi vurderer hele tiden nye butikketableringer, sier Sandøy.
De har nå 10 butikker på Sunnmøre og 4 butikker i Nordfjord.

Vurderer løpende nye butikketableringer

- Vi får hele tiden henvendelser på ledige tomter og lokaler, som vi vurderer løpende. Vi har mange konkrete prosjekt vi jobber med som kan bli realisert om 1-3 år. Med annonsen ønsker vi konkret nå å kartlegge og vekke interessen hos potensielle nye kjøpmenn for å få de med på laget eventuelt.
Ifølge Sandøy har de på få dager allerede fått mange henvendelser fra interesserte franchisetakere.
- Det er et spennende og krevende yrke og vi vil gjerne ha med oss flere dyktige kjøpmenn. Vi ønsker å kartlegge interessen og har fått en del spennende henvendelser, sier han.

Tøff bransje

Konkurransen i dagligvarebransjen karakteriserer Sandøy som tøff, selv om det varierer noe fra sted til sted.
- Det er fire kjeder og konkurransen er tøff. Det er ingen bransje som har vist så stor omstilling og fornyelse som dagligvarebransjen etter mitt syn. Det gjelder både i forhold til åpningstider, netthandel og prisbilde, og det er ingen som kan hvile på laurbærene. Det er forbrukerne som bestemmer.
Han mener at norske forbrukere er heldig stilt med et veldig spredt butikknett.
- I Norge er det butikker fra den ytterste øy til den innerste fjord. Vi har mange butikker utenfor de store byene og vi prøver å tilpasse våre butikker til stedet de ligger, konkurransen og etterspørselen, sier han.
Blant annet har de butikker på Harøya, Stadlandet, Bjorli, Valldal, Sjøholt og Vatne - bare for å nevne noen.

Ingen konkrete planer om netthandel

Når det gjelder netthandel, er det noe som de kontinuerlig vurderer - men de har ingen konkrete planer om å satse på dette nå.
- Kost-nytte må henge sammen. For kundene må netthandel være både enkelt og lønne seg. Det kan ikke være kostnadsdrivende fordi da vil de ikke benytte seg av det.
Vi får hele tiden henvendelser på ledige tomter og lokaler, som vi vurderer løpende

Publisert: 10.01.2018 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:17