Boreal kapra Molde Vestnes fra Fjord1
FJORD1: Fjord1 har drifta på det travle ferjesambandet i dag, men fra 2021 ligger Boreal an til å ta over. 
Nytt

Boreal kapra Molde-Vestnes fra Fjord1

Fjord1 vil be om innsyn for å vurdere klage.

Marius Rosbach
24.04.2019
Boreal vant anbudet om ferjesambandet Molde-Vestnes i årene 2021 til 2028, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.
Det varpå det travle sambandet på E39. Kontrakten har en verdi på 1,9 milliarder kroner, og det er Fjord1 som har sambandet i dag.
Avtalen gjelder drift av to helelektriske ferjer og to hybridferjer. Det blir avganger hvert 20. minutt på dagtid på hverdager.

Fjord1 vil be om innsyn

Regionleder Tor Kristoffersen i Fjord1 sier de gjerne skulle vunnet kontrakten på sambandet som rederiet har drevet i en årrekke
– Det er et stort og viktig samband, men dette er en del av den verden vi lever i – med konkurranse på alle kontrakter, sier han til NETT NO.
Ut fra kriteriene som er gjort offentlig fra vegvesenet (se under, journ. anm.), har det vært veldig jevnt mellom Boreal og Fjord1. Kristoffersen påpeker at de ikke kjenner detaljene i tilbudet fra Boreal og at det er for tidlig å si om de vil bruke retten til å klage på vedtaket.
– Vegvesenet pleier å gjøre en grundig jobb i slike sammenhenger, men det er naturlig for oss å be om innsyn i saken for å se om de har forstått saken på samme måte som oss. Så får vi gjøre en vurdering om vi oppdager noe. Men vi klager ikke med mindre vi mener oss berettiget til det. Vi klager ikke bare for å være misfornøyde, sier han.
Les mer:


Tett løp

I evalueringen er pris vektet 70 prosent og miljø 30 prosent, ifølge vegvesenet.
Boreal og Fjord1 lå så å si likt på pris – på drøyt 1,9 milliarder – men Boreal var knappe 27.000 kroner rimeligere. Norled-rederiet hadde levert et tilbud som var på 2,5 milliarder kroner.
På miljø var også rederiene temmelig like – og scoret like mange poeng på to av tre kriterier. Når det gjelder NOx-utslipp gjorde Fjord1 det best.

Reduserte utslipp

I kontrakten settes det som krav at tillatt utslipp på sambandet maksimalt kan være 8000 tonn CO2 per år og 90 tonn NOx per år. Dette tilsvarer rundt 60 % reduksjon i CO2- og NOx-utslipp sammenlignet med konvensjonell drift.
Klagefristen for tilbyderne er satt til 14. mai. Kontrakten vil bli signert så snart som mulig etter at klagefristens utløp, opplyser vegvesenet.

Publisert: 24.04.2019 13:29

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:34