Alle kan bli gode formidlere
FORMIDLINGENS KUNST: Cecile Myrstad, leder for kommunikasjon og samfunnsansvar i Sparebanken Møre, har ansvaret for å lære formidlingens kunst til deltagerne i Næringsteftkonkurransen.
Nytt

- Alle kan bli gode formidlere

Cecilie Myrstad i Sparebanken Møre har hatt alle sine rundt 300 kollegaer på kurs i kunsten å formidle. Nå skal hun lære opp gründere.

11.01.2019
- Alle kan bli gode formidlere, men det krever trening og det krever forberedelse, sier Myrstad.
I dag, lørdag og søndag er de ti semifinalistene i Næringsteftkonkurransen samlet i Ålesund for å forberede seg til semifinalen i Molde 1. februar. De som når helt til topps får en million kroner i støtte fra Sparebanken Møre og undervegs får deltagerene opplæring i hvordan etablere og drive bedrifter.

Begrensningen kunst

I helgens samling er formidling ett av hovedtemaene, med blant andre Cecile Myrstad som en av læremestrene. Hun vil be deltagerne tenke over begrensingen kunst. Entusiasme er bra, men det er viktig å ikke drukne tilhørerne i detaljer.
- Den viktigste feilene er at man ikke tenker nok over hva mottakerne skal sitte igjen med. Man må tilpasse budskapet og at man må begrense seg - kanskje mest det siste, sier Myrstad.
Ta deg tid til å puste og still spørsmål til publikum for å sikre at de er med deg, anbefaler hun.

Klar forbedring

Da Næringsteft ble arrangert for første gang i fjor opplevde Cecilie Myrstad at deltagerne forbedret formidlingsevnen sin raskt.
- Bare i løpet av denne helgen i fjor skjedde det veldig mye, sier hun.
Under Næringsteft får deltagerne kort tid til å presentere seg, Myrstads tips er at jo kortere tid man har på å legge frem budskapet jo lenger tid må man bruke på forberedelser for å få frem det viktigste.

Bedre kommunikasjon

Men Næringsteft-deltagener skal presentere seg for å få gehør hos potensielle investorer, kunder og samarbeidspartnere er mye av formidlingssopplæringen i banken retter mot å forbedre den interne kommunikasjonen i banken, blant annet i forbindelse med samarbeidsprosjekter på tvers av avdelinger.
Myrstad sier mange er spent for å stå frem og snakke til en forsamling, men hennes erfaring er at folk sitter igjen med en god mestringsfølelse etterpå.
- Jeg har til gode å oppleve - når de har gjort det - har opplevd det som negativt.
Den viktigste feilene er at man ikke tenker nok over hva mottakerne skal sitte igjen med. Man må tilpasse budskapet og at man må begrense seg - kanskje mest det siste

Publisert: 11.01.2019 13:02

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:30