Nytt
ABB skal levere til nye lavutslipp-tankskip
Samsung Heavy Industries gir kontrakt til AAB for levering av styrings- og kraftsystem til to nye Statoil-skip.
Administrator
20.03.2018
ABB Norge har fått kontrakt for levering av styrings- og kraftsystem tilpasset nye energibærere ombord to skytteltankskip.
Det skriver selskapet i en melding. Det sørkoreanske verftet Samsung Heavy Industries er i gang med byggingen av de to skipene, som skal i drift for Statoil i Nordsjøen og nærliggende områder.
AAB hevder at løsningene ved de to Statoil-skipene skal gi bedre effektivitet og lavere utslipp enn tilsvarende fartøy.
Tankskipene har dobbelt kjøl på 125.000 tonn dødvekt, og skal leveres i 2019. De skal benyttes for transport av olje fra Statoils oljefelt på norsk og britisk sokkel inn til landbaserte terminaler.
“En skytteltanker av tilsvarende tonnasje vil normalt bruke 8000-9000 tonn drivstoff årlig, mens ABBs løsninger kan bidra til årlige innsparinger på opptil 1000 tonn, eller mer enn ti prosent.”, skriver selskapet i en pressemelding.
Hoved- og hjelpemotorene på skytteltankerne skal kunne kjøres på to typer drivstoff, inkludert LNG-gass som har lavere utslipp enn konvensjonelt drivstoff.
Twin-totaktsmotorer fungerer som hovedkraftkilde.
Selskapet går ikke ut med verdien på denne kontrakten.
Det skriver selskapet i en melding. Det sørkoreanske verftet Samsung Heavy Industries er i gang med byggingen av de to skipene, som skal i drift for Statoil i Nordsjøen og nærliggende områder.
Skal sikres mot fremtidige miljøkrav
AAB sine styrings- og kraftløsninger skal, ifølge selskapet, sikre skipene mot fremtidige miljøkrav. Blant annet ved å egne seg for integrasjon av hastighetsstyrte generatorer, energilagring og nye energikilder som brenselceller. Sistnevnte er ennå ikke en konkurransedyktig teknologi, men flere rederier er for tiden i gang med testing,AAB hevder at løsningene ved de to Statoil-skipene skal gi bedre effektivitet og lavere utslipp enn tilsvarende fartøy.
Tankskipene har dobbelt kjøl på 125.000 tonn dødvekt, og skal leveres i 2019. De skal benyttes for transport av olje fra Statoils oljefelt på norsk og britisk sokkel inn til landbaserte terminaler.
“En skytteltanker av tilsvarende tonnasje vil normalt bruke 8000-9000 tonn drivstoff årlig, mens ABBs løsninger kan bidra til årlige innsparinger på opptil 1000 tonn, eller mer enn ti prosent.”, skriver selskapet i en pressemelding.
– Vil halvere kostnader i dokk
De mener også at ABB sine styringsløsninger vil redusere serviceoppdrag ombord med 70 prosent, og halvere kostnader i dokk.Hoved- og hjelpemotorene på skytteltankerne skal kunne kjøres på to typer drivstoff, inkludert LNG-gass som har lavere utslipp enn konvensjonelt drivstoff.
Twin-totaktsmotorer fungerer som hovedkraftkilde.
Selskapet går ikke ut med verdien på denne kontrakten.
Publisert: 20.03.2018 13:45
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:19