Mener dette er et ideelt motkonjunkturtiltak
TUNNEL: Stad skipstunnel blir 1700 lang og går fra Kjødepollen (bildet) til Moldefjorden på sydsida av Stadlandet. Kostnaden er på 2,7 milliarder kroner.
Nytt

Mener dette er et ideelt motkonjunkturtiltak

Forkjemperne for Stad skipstunnel mener arbeidsledighet og koronakrise er gode grunner til å fremskynde arbeidet med Stad skipstunnel.

04.04.2020
- Bygging av Stad skipstunnel vil, i disse krisetider, være et motkonjunkturtiltak for å skape sysselsetting og verdiskaping i bygg- og anleggsbransjen, og skape positive ringvirkninger for næringslivet på Vestlandet.
Det fastslår styringsgruppen for Stad skipstunnel i et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide, med kopi til Erna Solberg og en rekke statsråder.

80-90 ansatte

I brevet ber styringsgruppen regjeringen om å fremskynde det «gryteklare» prosjektet, og bevilge oppstartmidler til prosjektet i revidert statsbudsjett, slik at det blir byggestart alt i 2021.
Ifølge styringsgruppen vil en oppstart vil føre til at 80-90 ansatte fra entreprenøren vil være direkte involvert, og i forbindelse med anleggsstart vil det åpne seg også store muligheter for lokalt næringsliv.
Tunnelforkjemperne fikk seg nylig en nedtur da fagetatene, blant annet Statens vegvesen, Nye veier og Kystverket, ikke hadde med skipstunnelen på sin prioriteringsliste over nye prosjekter fram til 2027.

Men koronakrisen, massepermitteringer og stor fare for konkurser har aktualisert en økt satsing på større prosjekter.

- Siste sjans

Stad skipstunnel vil koste rundt 2,7 milliarder kroner, og tunnelforkjemperne viser til at statsbudsjettet for 2021 er siste sjanse for å innfri tidligere løfter fra regjering og storting om anleggsstart alt neste år.
Det blir fastslått at Kystverket bare venter kun på endelig klarsignal og oppstartbevilgning fra regjeringen.
- Stad skipstunnel er grundig utredet, reguleringsplanen er vedtatt og kostnadene er godt innenfor rammen i Nasjonal transportplan. Etter bestilling fra Samferdsledepartementet har Kystverket fått ned kostnadene i prosjektet til ca. 2,7 mrd. kr., noe som er nærmere 300 mill. kr. under kostnadsrammen i NTP.
- Kystverket har foreslått en fremdriftsplan med byggestart i 2021, og åpning av verdens første skipstunnel i 2025.

Tunge aktører

Kystverket har utarbeidet forprosjekt, reguleringsplan og konsekvensutredning (KU) for tunnelen, og har for inneværende år bestilt arkeologiske utgravninger og er i kontraheringsfasen for anskaffelse av konsulent for utarbeidelse av forslag til grunnervervsavtaler.
- Kystverket har planleggingsmidler til å gjennomføre begge disse aktivitetene, men trenger nå et endelig klarsignal om bygging og oppstartbevilgning for å komme videre med prosjektet.

Styreleder i styringsgruppen er næringslivslederen Rolf Domstein. Han har han med seg tunge aktører som Jon Askeland (fylkesordfører Vestland), Kjell Ingebrigtsen (Norges Fiskarlag), Tor Arne Borge (Kystrederiene), Grete Karin Berg (NHO Vestlandet), Nils P. Støyva (LO Vestland), Ottar J. Aare (Hurtigbåtforbundet), Lena Landsverk Sande (ordfører Vanylven kommune), Svein Gjelseth (Vanylven Utvikling), Alfred Bjørlo (ordfører Stad kommune), Olav Hjelle (Stad Vekst), Ola Teigen (ordfører Kinn kommune) og Randi Humborstad (Måløy Vekst).

60 millioner til oppstart

Kystverket har bedt om 60 millioner kroner i oppstartsmidler på statsbudsjettet for 2021. Styringsgruppen viser til at med en oppstartfullmakt og midler i revidert statsbudsjett vil Kystverket kunne starte prosessen med utarbeidelse av konkurransegrunnlag og komme i gang med kontraheringsfasen.
En slik forsering vil kunne muliggjøre anleggsstart og gi sysselsettingseffekter fra og med 2021.
Styringsgruppen viser til at Norge trenger Stad skipstunnel for å lykkes med den nødvendige veksten i havnæringene og om en femdobling av sjømatnæringen.
- Sjøen er fremtidens transportåre, og Stad skipstunnel vil gjøre sjøtransporten tryggere, mer effektiv og mer miljøvennlig. En rapport fra Kongsberg Maritime viser at seiling gjennom Stad skipstunnel vil gi kortere reisetid, mindre drivstoffbruk og opptil 60 % mindre CO₂-utslipp for skip, ved seilas i indre farled fra Ålesund til Måløy, i stedet for å seile ytre farled.
- Norsk maritim næring er helt i verdenstoppen med å gjøre sjøtransporten utslippsfri, og Stad skipstunnel er en forutsetning for å flytte mer gods fra vei til sjø, blir det blant annet fastslått.

- Vil skape store ringvirkninger

Det blir også presisert at med tunnelen vil det være mulig å etablere hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund, noe som vil knytte Vestlandet sammen og skape en større og mer attraktiv bo- og arbeidsmarkedsregion fra Ålesund, via den maritime klyngen på søre Sunnmøre, til de sterke næringslivsbyene Måløy og Florø.
- Stad skipstunnel vil også ha stor betydning og skape store ringvirkninger for reiselivsnæringen på Vestlandet.
Styringsgruppen poengterer at reiselivet er kanskje den næringen som er hardest rammet av koronakrisen, og realisering av verdens første skipstunnel vil kunne være et tiltak som kan gjøre det lettere å raskt bygge opp reiselivsnæringen på Vestlandet- både som attraksjon i seg selv, og som infrastruktur for å binde sammen Vestlandet som reiselivsregion.
- Stad skipstunnel er det eneste store investeringsprosjektet i Nasjonal transportplan innenfor sjøtransport. Prosjektet er støttet av et samlet Vestland og næringsliv langs hele kysten. Stad skipstunnel er en nødvendig investering i det Norge skal leve av i framtida. Nå må regjeringen prioritere Stad skipstunnel og starte byggingen i 2021, skriver styringsgruppen.
Stad skipstunnel er en nødvendig investering i det Norge skal leve av i framtida

Publisert: 04.04.2020 05:57

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:55